Waktu Berbuka & Imsak Negeri Kelantan

Monday 15 August 2011

Geng 709 Ambiga tak hormat puasa umat Islam, cipta Puasa demi demokrasi !



puak-puak jahanam ni.,,,,,dah la buat hal dalam bulan ramadhan yg mulia ini

Memang kurang ajar & sial betul satu geng budak bangang dari BERSIH 2.0 dikenali geng 709 nak lancar kempen puasa pelbagai kaum & agama untuk tuntut reformasi sistem pilihanraya .

Berpuasa Demi Demokrasi dan Keadilan” merupakan tema  yang mahu dibuat oleh geng 709 . Apa pulak hukumnya jika umat Islam yang sudah niat puasa ikut cara Islam dan ikut serta  puasa cara kafir 709  ini ?  Minta Ostat Malaysiakini iaitu Dr Asri komen isu ini  samada boleh ke tidak kerana isu ini berkaitan dengan pakatan rakyat  .

Yang GPB hairan mengapa diadakan ketika umat Islam berpuasa di bulan Ramadhan ?  Dulu semasa kejatuhan kerajaan DAP di Perak mereka hendak mogok lapar  , tetapi tidak berjaya . Mungkin kali ini mereka cuba cipta Puasa Demi Demokrasi  untuk  menarik ramai  geng2 taksub PAS - PKR hadir .

Tenyata , puak-puak Gen 709 terdiri daripuda puak2 kafirun muda  ini langsung tidak sensitif  dan hormat  umat Islam yang sedang melakukan ibadah puasa di bulan Ramadhan yang mulia ini.

Kempen puasa demi demokrasi  ini wajib ditolak kerana ia tiada dalam ajaran Islam !

 
Puasa dalam bahasa arab disebut “shoum” atau “shiyam” . Kata al Raghib: “Shoum” pada asalnya bermakna menahan diri dari perbuatan samada makan, bercakap atau berjalan. Justeru dikatakan kepada kuda yang enggan berjalan atau makan “sho’im” (yang berpuasa). “Shoum” juga digunakan untuk diam atau enggan bercakap.


فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَداً فَقُولِي إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمَنِ صَوْماً فَلَنْ أُكَلِّمَ الْيَوْمَ إِنسِيّاً


Kemudian kalau engkau melihat seseorang manusia, maka katakanlah: Sesungguhnya aku bernazar diam membisu kerana (Allah) Ar-Rahman; (setelah aku menyatakan yang demikian) maka aku tidak akan berkata-kata kepada sesiapapun dari kalangan manusia pada hari ini ”. Surah Maryam:26.


Puasa menurut istilah syara’ membawa maksud khusus iaitu: “menahan diri dari perkara khusus ( syahwat kemaluan iaitu bersetubuh dan perut iaitu makan dan minum, dan semua yang membatalkan puasa ) yang dilakukan oleh seorang yang dikhususkan ( muslim atau muslimah yang bersih dari haid dan nifas ) pada masa yang khusus ( bermula keluarnya fajar hingga terbenamnya matahari ) dengan sifat yang khusus ( dengan niat ibadat untuk mendapat perkenan Allah swt ).


Sebahagian ulama’ menta’rifkan puasa sebagai : “ menahan diri dari syahawat mulut ( makan dan minum ) dan syahawat kemaluan ( jima’ ) dan yang seumpama keduanya, kerana melawan hawa nafsu dan taat kepada Allah swt di keseluruhan waktu siang, dengan niat sebelum terbit fajar atau bersamanya, pada hari-hari yang bukan hari haid dan nifas atau hari-hari raya.”


Ta’rif lain pula menyebut: ” iaitu beribadat kepada Allah dengan menahan diri dari makan, minum dan segala yang membatalkan puasa bermula terbitnya fajar sehingga tenggelam matahari”. USTAZ SHAUQI



KUALA LUMPUR: Sekumpulan anak muda pasca-Bersih 2.0 – Generasi 709 – melancarkan kempen puasa pelbagai kaum dan agama antaranya bagi memastikan tuntutan berterusan terhadap reformasi sistem pilihan raya.

Menurut kordinatornya Lee Khai Loon dan Chua Wei Kiat, program yang dinamakan “Berpuasa Demi Demokrasi dan Keadilan” itu akan diadakan pada 19 Ogos (Jumaat) ini.

“Mari kita bersama menghayati kelaparan dan rendah diri, bersatu-padu menunjuk kuasa rakyat untuk demokrasi negara kita pada bulan puasa Ramadan yang bermakna ini,” kata mereka.

Dipetik Malaysiakini melalui kenyataan bersama hari ini, Lee dan Chua berkata, Generasi 709 turut mahukan sistem kehakiman bebas dan adil serta menuntut dihentikan “penindasan” terhadap perbezaan fikiran politik.

Mereka juga mahukan “punca sebenar” kematian kontroversi sebelum ini – antaranya Ahmad Sarbaini Mohamed, Baharudin Ahmad dan A Kugan Ananthan – dikenalpasti dan pihak bertanggungjawan dihukum.

Generasi 709 berkata, penganjuran porgram itu diharapkan membolehkan orang ramai menghayati kepentingan berpuasa “untuk memperkukuhkan sistem demokrasi tulen” di Malaysia.

Dipetik dr : sejarahmelayu.blogspot.com

No comments:

Post a Comment